Budget- och skuldrådgivning bra men behövs mer resurser
Varje kommun har en egen budget- och skuldrådgivning som man kan vända sig till för att få hjälp med frågor som rör privatekonomin. Det är något för de som känner att de har svårt att få ekonomin att gå ihop eller som av behöver hjälp att lägga upp en budget eller att få ordning på de grundläggande grejerna i sin privatekonomi.
Att vända sig till Budget- och skuldrådgivare är gratis och vem som helst kan vända sig till dem för att få hjälp och råd. Detta riktar sig framför allt till dem som har skulder och som har börjat hamna i skuldfällan. Då kan man få hjälp att få bättre koll på sin ekonomi, göra budget, förstå sin ekonomi och sina skulder och även att hantera befintliga skulder med målet att hitta ett bra sätt att få bort dem.
Alla har rätt att kontakta dem men om du har en god ekonomi och endast har några frågor om budget eller skulder så kanske du egentligen inte är så högt prioriterad och då kan du förmodligen ofta lika väl hitta informationen du letar efter på annat håll, t ex på nätet. Det är långa köer och tar tid att få hjälp, så bäst är om man vänder sig till dem om man verkligen känner ett behov av att få hjälp med sina skulder och en snårig ekonomi.
Det är kanske inte alla som vet om att det finns budget- och skuldrådgivning att få från kommunen men det är ett bra stöd för den som känner sig osäker och har problem att få ekonomin att gå ihop. Du kan helt kostnadsfritt och utan att det sprids vidare vad som har sagts (tack vare sekretessen) få prata med någon som kan väldigt mycket om ekonomi och som vet hur man får ordning på skulder och privatekonomi.
Kanske behöver du bara lite tips och information så att du kan lista ut hur du ska göra eller så kan du få mer konkret hjälp genom att ni gör upp en budget eller att skuldrådgivaren kommer med förslag på hur du kan gå vidare. Dessutom kan de även vara med och hjälpa till i kontakter med företag som du har skulder hos eller om du vill ansöka om en skuldsanering.
Hjälp att få skuldsanering
En av de saker som man kan få bra hjälp med från budget- och skuldrådgivare är att hantera sin skuldsanering. Skuldsanering är något man kan få hos Kronofogdemyndigheten om man har så pass mycket och stora skulder att man inte rimligen kan lösa dem inom en överskådlig framtid. Det ska med andra ord vara ganska rejält kört för att skuldsaneringen ska godkännas.
När man väl blir godkänd så kommer du bara få ut ett minimibelopp varje månad och resten av pengarna går till fordringsägarna. Du får alltså i princip leva på ett existensminimum, fast anpassat efter ditt liv, t ex om du har barn. Du gör detta i fem års tid och efter den tiden är alla skulderna strukna, även om du egentligen inte lyckats betala av dem helt under de fem åren.
En skuldsanering är sista vägen ut när man verkligen har hamnat i en dålig situation och fastnat hårt i skuldfällan. Det är också en sak man bara kan få om man uppfyller kriterierna, t ex att man har väldigt stora skulder och att man har agerat på ett rimligt sätt när man drog på sig skulderna (t ex att man inte medvetet struntat i att betala och sen vill ha ett frikort).
Det är också väldigt otroligt att man få ännu en chans till skuldsanering efter att man väl har fått det en gång, så man måste skärpa sig. Om man skulle ta fler lån eller dra på sig ännu mer skulder under tiden man har en skuldsanering så är dessa skulder inte med i saneringen och dem får du dras med tills du själv har löst dem.
Om du vänder dig till Budget- och skuldrådgivningen kan du få hjälp att gå igenom dina skulder för att se om du kanske är en kandidat för en skuldsanering och hjälp med ansökningsprocessen. Sedan finns de även med dig under hela tiden som stöd, så att du klarar av tiden tills din ekonomi har blivit nollställd.
Olika bra tillgänglighet runt om i landet
Det är riktigt bra med något som detta då det nog är många som kan behöva hjälp och det är inte helt lätt att få ordning på en dålig ekonomi på egen hand. Speciellt med tanke på att det ofta är dålig kunskap och problem att hantera ekonomin som först försätter en i den dåliga situationen. Så det är väldigt bra att kunna få hjälp utifrån, utan någon kostnad eller krav.
Tyvärr verkar det som att det är kan vara lite långa köer och framför allt lite för dålig tillgänglighet i vissa delar av landet. Detta är inte helt bra då ekonomiska problem ofta blir värre ju mer tid man måste vänta innan man kan ta tag i dem och om man har skulder liggande som man inte kan hantera kan en månad innebära extra kostnader och att man hamnar lite djupare i skuldfällan.
Enligt rekommendationer från Konsumentverket ska ingen behöva vänta i mer än fyra veckor på att få hjälp när de har vänt sig till sin kommuns budget- och skuldrådgivning. Snittet verkar ligga på 3,8 veckor för ett första besök, vilket är inom gränsen och bättre än förra året. Dock är detta endast ett snitt, vilket innebär att vissa kommuner kan ge hjälp klart snabbare och andra tar längre tid på sig.
Botkyrka kommun är sämst med en väntetid på 32 veckor. Detta är givetvis långt ifrån godkänt och om man måste vänta i 32 veckor (närmare 8 månader) så kan man ha gått från en halvdålig ekonomi med skulder som hade gått att ordna upp till en situation som är mer eller mindre omöjlig att återhämta sig ifrån. Så länge ska man alltså aldrig behöva vänta.
För lite tid per person?
Ett annat problem är hur mycket resurser kommunerna har per invånare och per skuldsatt person. Kommunerna avsätter inte direkt pengar och resurser beroende på hur många som behöver hjälp och det innebär i praktiken att ju fler som kontaktar dem och behöver hjälp, ju mindre tid har rådgivarna att lägga per person.
De kommuner som har störst andel skuldsatta verkar också ha som minst resurser tillgängliga för att hjälpa dem som tar kontakt och de kommuner som har minst andel skuldsatta har istället mer tid. Om man omvandlar detta till antal minuters rådgivning per person så kan sägas att snittet totalt för hela landet och all budget- och skuldrådgivning blir 97 minuter per skuldsatt person.
Om alla kommuner kunde ge 97 minuters rådgivning till varje skuldsatt person så skulle det kanske vara helt ok. Det är svårt att säga om detta snitt är bra eller ej men det låter ändå ganska ok, speciellt med tanke på att alla inte behöver lika mycket rådgivning som andra. Det är tyvärr inte så att alla kommuner ligger direkt nära snittet.
Speciellt de kommuner som har en hög andel skuldsatta verkar ha problem och de har klart mindre rådgivningstid per person. Exempelvis ger de kommuner som toppar lista ca 13 minuter rådgivning per invånare medan de 12 kommuner som ligger i botten erbjuder endast 0,1 – 1,1 minuter per invånare.
Nu räknar man ju inte exakt så här för att få reda på hur mycket hjälp varje person får som kontaktar Budget- och skuldrådgivningen men det är väldigt klart att det är många kommuner som inte alls lever upp till vettig standard. Att den allra sämsta kommunen endast kan erbjuda 0,7 procent av tiden som de bästa gör är ju väldigt dåligt.
Det som är speciellt dumt är att det är kommunerna där en större andel invånare är skuldsatta och eventuellt behöver hjälp som har som allra minst resurser tillgängliga och som kan lägga som minst tid per person som kontaktar dem. Det krävs helt enkelt en ändring då man satsar mer och då bestämmer sin satsning i förhållande till hur många som kan tänkas behöva hjälp i just den kommunen.
Man skulle kunna säga att det är ganska meningslöst att titta på snittet för hela landet då det finns många kommuner där det är ganska få som behöver hjälp och just där kanske de även får klart mer tid avsatt. Detta höjer snittet för landet och gör det ännu mer missvisande när man jämför med de sämre kommunerna, där behovet är större. Se istället på behovet per kommun och jobba utifrån de individuella behoven, så att alla kan få godkänt med tid inom en rimlig väntetid.